October 17, 2008


A kör
(The Ring, 2002)

Az ördögi, soha véget nem érő lánc

A Kör című horror Gore Verbinski (A mexikói, A Karib-tenger kalózai trilógia) rendezésében több szempontból is messze az eddigi legjobb termés az új évezredben. Személyes kedvencem, mert egyszerre több műfajt is első osztályúan vászonra fest, ez nem egy egyszerű olcsó rötyögés, melyen az ember vagy elalszik, vagy a falat kaparja.

Persze elfogult is vagyok részben Naomi Watts miatt. Elnézve filmográfiáját, a Ring hatalmas szerepet játszott a szakmai előretörésében. Na de nem ezért szeretjük ennyire a filmet!



Itt egyrészt a hangulaton van a súly. A depressziós, fakó képi világ szenzációs, enélkül nem tudná megalapozni azt a bizonyos alaphangulatot a mozi. Mert bizony a hangulat a másik tényező. Lehengerlő, én már számtalanszor láttam a filmet, de remélem nem egyedül rettegek tőle minden alkalommal! A zene és a képi világ közösen egy rettentően feszült, soha véget nem érő, "bekebelező" hangulatot illusztrál a filmhez, és én bizony ezen még 6 év távlatában is szörnyet halok. A videokazetta tartalma a legfélelmetesebb momentum - pláne mikor feltűnik a felvételen Anna Morgen. Hatásos és felejthetetlen jelenet.

(IDE
kattintva megnézheted a videokazetta tartalmát: csak erős idegzetűeknek!)


A színészek is sokat hozzátesznek a filmhez, de nem győzöm hangsúlyozni, hogy ez bizony a légkörének, a hangulatának köszönhetően jobb és több film, mint az eredeti japán verziója, a Ringu. Persze az 1998-as japán Ringu is a maga módján korszakalkotó mű: ennek a filmnek köszönhető, hogy a horror műfajáról manapság elsősorban a Távol-Kelet jut az ember eszébe, és ez így nagyon jó, mert bizony teljesen megreformálták a hanyatló horror műfaját. Persze azóta ez az új hullám is kezd begyepesedni, a Távol-Keleten is hónapról hónapra adják ki az új, Ringu sémájára épülő mozikat, Amerikában pedig mindent szemrebbenés nélkül lemásolnak - ráadásul fércmű-szinten. De ez már megszokott a filmiparban. Majd valamikor ismét jön egy újabb hullám, ami szintén hoz néhány felejthetetlen alapművet, aztán készülnek rá az olcsó másolatok. A két Ringut összevetve nekem mégis a 2002-es, amerikai feldolgozás az alap, a hangulatának, a színészi teljesítménynek és persze a rendezői hozzáértésnek köszönhetően.

A vége-képsorokat elnézve pedig remélem sokak megértették, honnan ered ez a cím: bizony nem a kútba beszűrődő körfénynek köszönhetően lett a mozi címe annak idején Ring. Komoly társadalmi és etikai kérdéseket vet fel, és ez szerintem nélkülözhetetlen egy maradandó, értékes horrorhoz. Őszintén örülök neki, hogy még ma is össze tudja kötni Hollywood a kellemest a hasznossal.

A Kör 2002-ben formabontó és újító alkotásnak számított. Annyira, hogy azóta számtalan filmet adaptáltak Japánból, illetve Európából amcsi földre (a legújabb a [REC] -> Quarantine adaptáció) és ezzel bizony a horror műfaja ismét az igénytelenség, fércmű-szintre süllyedt. De sebaj, 6 évvel ezelőtt volt egy üde, kellemesen borzongató színfolt a műfajban, ami azóta már-már alapművé avanzsált. Ezt bizonyítja, hogy a mai állítólagos "horrorok" többsége ezen alapszik, ennek köszönhetően születhetett meg. Azóta elkészült a szinte minősíthetetlen 2. rész, hamarosan pedig jön a 3. Pedig bár ne!
90%

*Csernák Ákos

No comments:

Post a Comment