October 12, 2008



A Sziget
(The
Island, 2005)
Az ember öntudatra ébredésének hajnala

Megdöbbenve olvastam a hatalmas anyagi bukásról*, amit elkönyvelhetett magának Michael Bay (Bady boys, Armageddon, A texasi láncfűrészes, Transformers) és maga az Island is 2005-ben Törvényszerű, hogy ami jó, az bukik?
"Jó??" Nem is helyes kifejezés...

Számomra abszolút pozitív csalódás volt a film, mérföldekkel többet kaptam, mint amire számítottam.
A V mint vérbosszú után ismét egy többnyire Sci-Fi/akció jellegű film bizonyította, hogy nem hiába készülnek még szupermozik.

Az alapfelállás egyszerű a néző számára: adott egy világméretű szennyezés/katasztrófa a közeli jövőben, így emiatt telepeket hoznak létre, ahol a fertőzésmentes embereket helyezik el steril, ultramodern környezetben, ahol megpróbálnak a fejesek egy műanyag társadalmi szisztémát alkotni. Számomra kínosan hasonlított az alapkoncepció a Középkorra. Elnyomás, tudatlanság, meg van mondva, hogy mit kell, mit tilos tenni. Azonban a nép hamarosan öntudatra ébred, jogokat akarnak, gondolkodni akarnak, érezni a másik iránt, érzelmeket táplálni, szabályok nélkül, ösztöneik szerint élni. Adott még egy kevesek számára megadatott álom is, egy transzcendens kapaszkodó, amit ez esetben nem Isten névre, hanem Szigetre (és ezzel együtt "Lottery"-re) kereszteltek.

Az egyik oldalon ott a nép, a megmenekült emberek, akik percről percre arra várnak, hogy kisorsolják őket, és a Föld egyetlen érintetlen, biztonságos területére költözhessenek, a Szigetre. Nem értik, miért nem érhetnek egymáshoz, miért nem ehetnek, amit szeretnének, miért nem élhetnek saját kedvük, ösztöneik szerint. Ez a nagybetűs Elnyomás.
A másik oldalon ott vannak a nagykutyák, akik egyszerűen csak ELKÉSZÍTIK a tökéletes társadalmat, hogy aztán annak rendje és módja, a nagykutyák akarata szerint működjön.
A film remek példája annak, hogy nincs és soha nem is lesz tökéletes társadalom. Se mesterkélt, se "spontán". Vannak (apró) hibák, hézagok, amelyek egyre nagyobb teret nyernek a tökéletesség fölött. Ilyen a filmben például a nagyon hatásos étkezős jelenet.

Aztán felébredünk az álomból: kiderül, eszközei voltunk ÖNMAGUNKNAK. Igen, hiszen ez az ember, ilyenek vagyunk mi: tökéletességet, szépséget, örök életet hajkurászunk. Az már nem számít, hogy porszem csúszott a gépezetbe, ugyan, söpörjük a szőnyeg alá, mi pedig éljünk, mint Marci Hevesen.


Hogy ne csak arról beszéljek, amit nekem adott a film, írok a többiről is.
A legfontosabbak: a képi világ és a zene/hangok. F.R.E.N.E.T.I.K.U.S.
Bay védjegyei ezek a technikai húzások, így stáblista nélkül is alapból felismerheti az ember, hogy kinek a munkáját nézi. Valóságos látványorgia fogad minket. Tökéletes színek, tökéletes fények, tökéletes effektek, kiugróan remek zene(!) Steve Jablonsky-nak köszönhetően.


Na és persze a fő motívum, ami miatt eme DVD mellett döntöttem: Scarlett Johansson (Elveszett jelentés, Match Point, A fekete Dália, A másik Boleyn lány) ragyogóan domborít és játszik a vásznon, hatalmas tehetség, ráadásul gyönyörű is... És ilyen jó párosítást, mint a McGregor (Moulin Rouge!, Maradj!, Kasszandra álma)-Johansson páros, rég láttam. Alapvetően nem szerelmes filmről van szó, de egyszerűen forr köztük a levegő, teljesen elhittem minden mozdulatukat, döntésüket, lépésüket.

Sokáig sorolnám még a dolgokat, de értelmetlen folytatnom. Aki csak tudja, van rá lehetősége, nézze meg! Akit taszít a Sci-Fi (mint gyakorlatilag valamilyen szinten engem is), az se habozzon! Sokkal többet kap, mint egy CGI-dömpinget!
Kiváló dolgozat magáról az emberről, a társadalomról, vágyálmokról és a realitásról. Az apró-cseprő hibákkal kapcsolatban pedig kár szőrszált hasogatni, melyik sci-fi-ben (sőt melyik filmben?) nincsenek bakik?

A Sziget a bizonyíték arra, hogy a tucatfilmek és a CGI világában is készülhetnek igazi produkciók, melyek egyaránt kiszolgálják a mondanivalóra és a látványra, akcióra éhező tömegeket is.
90%

*Gyártási költség: 126 millió dollár; amerikai bevétel: 35 millió dollár; összbevétel 162 millió dollár.



*Csernák Ákos

No comments:

Post a Comment