December 28, 2008


A szabadság útjai
(Revolutionary Road, 2008)

Lelombozó realizmus, meghökkentő naturalizmus

Egy család széthullását látni sosem felvidító dolog - akár a sajátunkét, akár másokét éljük meg. A színlelt idill mögött a valóság sokszor emészthetetlenül fáj.

A Revolutionary Road két tömény és elragadó órában mutatja be a Wheeler család szétesését. Ez a két óra pedig legalább annyira fáj, legalább annyira nyomaszt és megöl, mintha a valóságot látnánk. Nagyzolós lesz, amit írok, de ez a film nem egyszerű film, hanem valóság. Nem arról szól, hogy elindítod, megnézed, ügyesen konstatálod, hogy mennyire jó film, lekapcsolod a tévédet majd megy tovább az élet, mintha mi sem történt volna.

Ez az a filmes élmény, amire már annyira vártam a Forrás óta: A szabadság útjai az a mozi, ami megmozgat, örökre átformál, beivódik minden sejtedbe és soha nem menekülsz majd az élményétől. Azon ritka filmek egyike, amely képes megváltoztatni belülről.

Leginkább az Órákhoz tudnám hasonlítani. Ugyanolyan nyomasztó, utálatos és reveláló. Bizony utálatos volt az Órák is, bármennyire szeretem; és ez a film is az - hiába vált rögtön az egyik kedvencemmé, nincs rá jobb szó: undorító film. Olyan szinten depresszív, tömény, felzaklató és megőrjítő, amire biztosan nem fogunk egy boldog élményként tekinteni.

Morbiditás, mazochizmus volna más emberek iszonyatos passióját megnézni? Tálalás kérdése. Ebből a történetből egy olyan filmet is ki lehetett volna kerekíteni, ami után rögtön eret vág az ember, annyira megviselik a látottak. Mégsem lett ilyen. Sam Mendes, a film rendezője (valamint Kate Winslet férje) ezt a remekbeszabott sztorit magasabb szintre emelte, és a megrázó mozit egy döbbenetes és felszabadító katarzissal koronázza meg.
A film természetesen erősen befolyásolja a néző hangulatát. A Rekviem egy álomért után ez az egyik leginkább lelombozó, megterhelő, kínzó mozi.


A néhol kiszámítható történet középpontjában Frank és April Wheeler áll, akiknek házassága a szakadék szélén áll. Hogy jobbá tegyék életüket, elhatározzák, hogy a műanyag rendszerbe szorított kertvárosi életből elköltöznek Párizsba, a szerintük szabadságba és a szerintük boldogságba, ahol nem kell majd a társadalmi elvárások szerint élni, ahol igazi idill vár majd rájuk, és ha nincs társadalmi nyomás felettük, akkor végre képesek lesznek boldogan élni életüket.

Minden ember dédelget különböző álmokat, ezt már leírni is közhely. A szabadság útjai arra világít rá, hogy bármilyen álmot is hajkurászunk, az álom beteljesítésének első lépése önmagunk megismerése és megváltoztatása. Előbb magunkban vagyunk kénytelenek keresni a hibákat és kijavítani azokat, hogy utána erősebben, önismerettel és lelki alapokkal indulhassunk el az utunkon.

Akár az előbb leírtak is hathatnak közhelyként. De nem ebben a filmben. Nem létező boldogságuk hajkurászása közben a házaspár nem csak arra eszmél rá, hogy képtelenek ellentmondani a társadalmi konvencióknak, de akkora szakadékokat fedeznek fel életükben, amelyekkel képtelen megbirkózni - hiába ismerték fel a problémákat, nem tudják őket helyrehozni, mert nem elég erősek ahhoz, sőt nincs is elég akaratuk, hogy összetartsák az életüket.

A film karakterei egytől egyig hús-vér élőlények. Ott van April Wheeler, aki kitartóan, de egyre fáradtabban próbálja összefogni a famíliát. Mikor pedig a feladáshoz ér, akkor mondja ki végre, akkor eszmél rá, hogy őt ez az egész valójában nem érdekli. Nem számít neki, hogy a férje kivel és hányszor csalja meg, nem számít, hogy hová költöznek, hogy hogyan élnek, neki sosem lesz jó abban a közegben, amit a társadalmi elvárásoknak behódolva teremtett meg.
Frank Wheeler is igyekszik megteremteni a boldogságukat, de tehetetlen, mert akárhogy is erőlködik, ő is érzi, hogy rossz utat választott. Mindannyiuk számára felesleggé válik a család.
Helen Givings számára pedig az első percektől kezdve nem csak felesleges, hanem szégyellnivaló és teher az egész. Van egy harmincas éveiben járó fia, aki elektrosokkos kezelések után végre hazatér; Helen pedig úgy dönt, hogy az "elmebeteg" fiát bemutatja a szomszédságnak.
Ahogy pedig később beigazolódik a film során is az a nagy igazság, hogy aki a társadalom legalján áll, az gyönyörűen rálát minden hazugságra, minden titokra, minden elfedett valóságra a társadalmon belül. Így válik a kitaszított férfi a szomszédság igazságosztójává, aki nem csak felismeri a rosszat, hanem kendőzetlenül az emberek szemébe is mondja.

A színészekről nagyon szeretnék áradozni, de felesleges. Kate Winslet, Leonardo DiCaprio és Kathy Bates neve mindenki számára garanciát, minőséget jelent. Engem a leginkább DiCaprio játéka lepett meg -filmről filmről bizonyítja, hogy őstehetség. És ha eddig mindig el is esett a szobrocskától, nagyon remélem, hogy most nem fog, mert elsöprő erejű, frenetikus játéka teszi a filmet igazán valóságossá.

A zene is megérdemel egy-két misét: Thomas Newman alkotása meglepő módon nem kapott idén Golden Globe-jelölést, pedig sziporkázó zenéje kiválóan passzol a filmhez, ráadásul a jelöltek közül sokkal inkább járt volna neki ki a jelölés, mint Desplat-nak a Benjamin Button-ért.

Lehetne még dobálózni a dicséretekkel, és a temérdek mondanivalót is lehetne még fejtegetni, sőt kellene is ennek a zseniális filmnek. De nem megy. Nem akarom, és nem is tudom. A Revolutionary Road egy megfoghatatlan élmény.
És ismét vissza kell térnem az Órákhoz, hisz ahhoz hasonlóan A szabadság útjai is egy olyan mozi, aminek éltető energiáját szívesen szippantjuk be időről időre, szívesen keressük és értelmezzük a temérdek mondanivalóját és ezerszer elcsodálkozunk még a színvonalas előadásmódján: én érzem, hogy számomra ez a film szintén egy olyan darab, amit majd mindig újra meg kell néznem, hogy feltöltődjek és hogy átformálódjak. Hogy minél inkább megértsem ezeknek a gyötrődések között lévő embereknek a sanyarú sorsát és azt a valóságot, amit a világon minden ember megél legalább egyszer az életében.
És vissza is fogok térni ehhez a bejegyzéshez még számtalanszor, hogy teleírjam a rengeteg mondanivalóval és érzéssel, amit kivált a mozi, mert ez a sok szövegelés csak egy hihetetlenül kis szelete A szabadság útjainak.
95%

*Csernák Ákos

8 comments:

Anonymous said...

náááááááh már alig várom hogy lássam!!!!!
csak legyek túl a kurva vizsgákon, akkor neki ülök. elötte nem szabad ilyen komoly filmnek asszem :] Anita voltam.

Anonymous said...

Hát szerintem se nézd meg előtte. :)
Jobban kikészülnél tőle, mint a vizsgáktól. Nagyon kiborító film, de tényleg. Én még most is ezen rágódom, szörnyű.
De ha idén DiCaprio-nak szurkolsz az Oscar-on, akkor szerencséd van, a zseniális szó is kevés kifejezni azt, amit művel a vásznon.
Kate Winslet viszont elég gyengus volt, legalábbis a film első felében nem túl meggyőző.

Anonymous said...

jaja, DiCaprio, mint mindig. nagyon megérdemelné. Anita

Mócsai Orsi said...

Kedves Ákos!
Zseniálisan elkaptad a film lényegét!!!
Volt szerencsém többször megnézni, mivel én írtam a magyar szövegét.
Nekem is egyből Az Órák ugrott be, mikor dolgoztam vele.
Remélem a szinkron is olyan jó lett, mint a film. Én csak a szöveget írtam, de klassz rendezője volt (Nikodém Zsigmond).

Üdv
Orsi

Ákos said...

Szia Orsi!
Örülök, hogy tetszett! :) Hogyan találtál rá a blogra?
Egyébként kíváncsi leszek a DVD-re, május 27-én jön ki, bár a szinkronokért nem rajongok annyira, mindenképp megnézem úgy, már csak a szöveg miatt is. :)

Krisztián said...

Én a minap néztem meg dvd-n eredeti hanggal.
Valóban letaglózó élmény, szívbe- és húsba maróan kegyetlen, valóságos.
A "rántottás" jelenet számomra a film érzelmi csúcspontja, rendkívüli módon megrendített.
A vége stáblista alatt mozdulni sem tudtam, annyira kavarogtak bennem a gondolatok. A kibontott fő zenei téma teljesen együtt rezonált azzal, amit éreztem.
Nagyszerűek a játszók, az "őrült" John zseniális, késszúrás-szerűen élesek a kimondott igazságai. Kate és Leo újra együtt és mily kiváló e páros! Kate játéka, finom rezdülései, April elfojtott érzelmei nagyszerűen fejeződnek ki, én nem éreztem őt gyengusnak, sőt, a filmben ő volt a legjobb szerintem. Valóban hosszan tartó hatású, belsőleg átformáló, értékes filmélmény.

Atonemovie said...

Kedves Krisztián!
Abszolút egyetértek Veled!
Az az igazság, hogy mikor ez az írás született - közvetlen azután, hogy megtekintettem a filmet, még nem ülepedtek le teljesen a gondolatok bennem.

Azóta volt alkalmam még egyszer megtekintenem a filmet, bevallom, teljesen félreértelmeztem Kate Winsletet. Én imádom őt, mint színésznőt, még sosem csalódtam benne, itt először úgy éreztem, rosszul értelmezte a saját karakterét, s így haloványabb teljesítményt nyújtott, de ezt nagyon rosszul gondoltam. Tulajdonképp, mióta megérett bennem az alakítása, rájöttem, hogy itt is - mint annyi más filmben - szenzációs.

DiCapriót azért tartottam a legjobbnak a filmben, mert bár Kate Winslet ezerszer bizonyította, hogy a legjobb színésznők között a helye, DiCaprióról én személy szerint sokáig nem hittem el, hogy mekkora tehetség. A Véres gyémánttal már nagyjából meggyőzött, de számomra itt vált teljesen nyilvánvalóvá, hogy óriási színész - már csak az Akadémiának kellene végre elismernie őt!

Abban mindenesetre egyetérthetünk, hogy szenzációs film, amerikai mivoltához képest van olyan kegyetlenül metsző, mint megannyi európai film. Valóban átformál belsőleg, és én is az utóbbi idők egyik legpozitívabb filmélményeként tekintek rá.

Atonemovie said...

Kedves Orsi!

Miután megkaptam a DVD-t, odatekertem néhány jelenethez, és átkapcsoltam a szinkronra. A hangok, mint mindig, most sem nyerték el a tetszésem, szerintem egy ilyen erős érzelmi töltetű film nem adható vissza szinkronizáltan, bár én szinte minden szinkronról hasonló véleménnyel vagyok. :) (Kivéve a Kés/alatt esetében).

A szöveg viszont nekem tetszett, visszaadta a lényeget, és nagyjából jól követte a szájmozgásokat is.
Ügyes munka volt, gratulálok hozzá!

Post a Comment