December 6, 2008

Titanic (1997)
Katasztrófa és szenzáció

Minden idők legsikeresebb filmje, az örök érvényű Titanic nem véletlenül futott be páratlan szakmai és anyagi sikereket. Mindmáig rengeteg ember szívét megdobogtatja ez a romantikába oltott dráma. Persze kétkedők mindig akadnak, mint minden filmnél. Én a "szeretem" táborához csatlakoznék...

Ez a monumentális filmalkotás egyébként az első pillanatoktól a lezárásig pengeélen táncol a giccs és a szimpla gyönyörködtetés között. Az pedig, hogy mikor és hogyan nyúlik át a giccs kategóriájába, teljesen egyénfüggő. Az én ízlésemet általánosságban nem zavarta ez a fennkölt stílus, bár néha már számomra is sok volt az emelkedett hangnemből.
Néhány közhelyes és felesleges gondolat, és inkább a "jelen" cselekményéhez fűződő pompa -szerintem tényleg ritkán esett a ló másik oldalára a film, azért többnyire csak tisztán érzelemdúsnak éreztem, bár néhány túlzó pillanata biztosan van a filmnek.

A forgatókönyv nem csak ezen a téren bizonyult bonyolult alapanyagnak: az első tíz-húsz perc nyersen és tényszerűen felvázolja a Titanic történetét, katasztrófáját, és e gyorstalpaló után megint csak hajszálon múlt, hogy zseniális vagy pocsék kimenetelű lesz a film.
A hajó pusztulásának felvázolása után a film átmehetett volna egy nyálas semmibe, ami további két és fél órán át taglalja azt, amit az első pillanatokban.
Szerencsére azonban az első húsz perccel teljesen kontrasztosan, a száraz és rációval betöltött jelenből átúszunk a szenvedélyes (de nem érzelgős!) múltba, ahol az értelem helyét teljes sikerrel átveszi az érzelem, és a hajó katasztrófáját abszolút más megvilágításba helyezendő egy sokkal intimebb, személyesebb stílust vesz fel a film.

Bár a film alapvetően szerelemről, és egyéb egyetemes emberi érzelmekre épül, azért felmerül még egy nagyon fontos szembesítő tényező: az elmúlás. A Titanicban gyászosan jelenik meg az idő múlása, és az, hogy nem tartunk örökké.

Nem akarok magasztos kifejezésekkel élni, de James Cameron munkáját nem tudom másképp jellemezni, csak giccsesen. A mozi minden pillanatán csak úgy sugárzik az, hogy Cameron szívét-lelkét, minden erejét beleölte ebbe a produkcióba! Végtelen igényessége és maximalizmusa pedig végül egy nívós, minden tekintetben remek mozit eredményezett. Elképesztő erő lakozik ebben a rendezőben, egy ennyire nehéz és megterhelő alapanyagból kihozott mindent, amit egy ember ki tudna hozni. Embert próbáló munka volt ez a film, Cameron pedig hibátlanul állta a sarat. Ha engem állítottak volna abba a zűrzavarba, azt sem tudtam volna, mihez kezdjek. Irányítsam az ezernyi statisztát, az összes stábtagot, hogy végül minden óraműpontossággal működjön... Le a kalappal Cameron előtt!

Mindig a színészekről írok a blogban a legtöbbet, pedig próbálok azon lenni, hogy rövidre fogjam, de ez most sem fog összejönni.
Róluk csak szuperlatívuszokban tudok beszélni! A mindig tökéleteset nyújtó Kate Winslet ahogy megfagyott testtel, könnybelábadt szemével és esetlen tekintetével mindent megpróbál elkövetni, hogy megmentse szerelmét... Nagyon megérintő a játéka.
Leonardo DiCaprio-t rengeteg támadás érte a film után, nagyjából annyi, mint manapság az idióta Zac Efron-t, de utóbbival ellentétben DiCaprio sikeresen kilábalt a beskatulyázásból és elítélésből, azóta sikerült meggyőznie mind a szakmát, mint a közönséget. Az össztűz ellenére nem adta fel, és később olyan sikerekben mutatta meg tehetségét, mint például a Véres gyémánt, ahol aztán végképp minden antinézőt a saját oldalára állít. Pedig ebben a játékában sincs semmi elítélendő, karakán és szabadszellemű karakterét meggyőzően hozza.
Kathy Bates neve fogalom - generációjának nívósabb tagjaival együtt. Az Oscar-díjas színésznő itt egy újgazdag asszonyt alakít, aki láthatólag csak külsőleg vette fel a nagyzolást, belülről képes volt hús-vér embernek megmaradni. Bates tökéletesen játszik, de ezt már megszokhattuk tőle. Csodálkoznánk is, ha nem így lenne.
Frances Fisher nevét már kevesebben ismerik, pedig ha e filmje alapján kéne megítélnem, azt mondanám, remek színésznő! Fagyos, sznob karaktere lélegzetelállító.
Billy Zane az erkölcstelen, pénzéhes rosszfiút szintén remekül hozza, látszik, hogy még ő is belead mindent.
Gloria Stuart-ról azért nem tudok pozitívan vélekedni, mert általában az ő karakteréhez fűződnek a film hibás pontjai. Bár viszonylag jól szerepel, azért nem tudok ódákat zengeni teljesítményéről.

A kultikus zene ki más nevéhez fűződne, mint a tengernyi jelöléssel és két Oscar-al rendelkező James Horner-hez? Szívfájdító, földöntúli zenéje garantáltan emel a filmélményen. Azért Céline Dion-nak is jár az elismerés a tényleg mindenki által ismert fátyolos főcímdal miatt, amit ha az ember egyszer meghall, nehezen felejti el.

Külön bekezdést érdemel Kate Winslet karaktere, Rose. Rose a legkülönösebb alakja a filmnek. A társadalmi nyomástól menekülni vágyó nő pillanatnyilag az öngyilkosságban látja a "túlélést", de természetesen rögvest megváltozik a véleménye, amint találkozik Jack-el. Rose a kívülről fényűző, de belülről fájdalmában ordító személy. Míg a Titanic többszáz ember számára a végzetet, a halált jelenti, Rose számára a hajó a feloldozás, a megváltás. Amikor pedig visszaugrik a csónakból a hajóba - azt hiszem, a legösztönösebb, legérthetőbb cselekedete. Lázadása a társadalom ellen ebben a néhány másodpercben teljesedik ki.
Jack karakterében csak azt a végtelenül közhelyes gondolatot nem bírtam ("élj a mának"), sokszor ettől a hozzáállástól DiCaprio karaktere felvett valami nevetséges stílust.

Annyi mindenről lenne még jó írni! A lenyűgöző és szívszorító látványvilágról, az erős operatőri munkáról, a remek hangulatról, a sok különböző embertípusról, amit felsorakoztat a történet, stb. De talán nincs is értelme szavakba foglalni azt, amit érezni és átélni kell.

A Titanic tehát a nehéz forgatókönyv ellenére többnyire tartotta a színvonalat és határt a meghatottság és a sznob giccs között, a rendezés a lehető legjobb kezekbe került, a színészi játék pedig pontot tesz az i-re.
Néhány apró hiba, pár közhelyes gondolat ide vagy oda, felesleges a szőrszálhasogatás: a Titanic-ot lehet nyálasnak nevezni, lehet utálni, lehet imádni, de egy biztos: ez a mozi egy megkerülhetetlen alapmű, a filmtörténet szerves része, egy nagy hatású alkotás, mely karrierek beteljesedését, a filmtörténet legnagyobb szakmai elismeréseit és anyagi bevételét jelentette, és megannyi átszellemült percet okozott a nagyérdeműnek.
Mazochizmus volna több ezer ember passióját végignézni? Nem. Inkább felemelő, életre ösztönző.
90%

*Csernák Ákos

1 comment:

Anonymous said...

Huh ez nagyon jó...:P:) Nekem is tetszik:) Jah és persze jó az oldal:):) Csak így tovább:)

Post a Comment