October 14, 2008


Vágy és vezeklés
(Atonement, 2007)
Bűneink súlya

Az Atonement (magyarul egyszerűen Vezeklés) számomra nem hogy 2007 legjobb filmje, hanem életem másik meghatározó filmje Az Órák és a Forrás mellett. Bár a plakátok és a magyar cím egy szerelmes történetet engednek sejtetni, ennek a minden szempontból hibátlan műalkotásnak a középpontjában egész más dolgok állnak…

A regényadaptáció alaptörténete 1935. legforróbb nyarán veszi kezdetét. Talán féltékenységből, talán a tikkasztó hőség illúziókat keltő hatásaiból kifolyólag, de a 13 Briony Tallis mindenesetre félreértelmezi gyermeteg fejével az előtte lejátszódó képsorokat: látja, amint a kertész fiú, Robbie Turner ráparancsol Briony nővérére, Cecelia-ra, hogy vetkőzzön le, s merüljön meg a Tallis-park szökőkútjában. Briony-t sokkolják a látottak, gyanúja egyre nő a szexuális zaklatással kapcsolatban, s a nap további – még a délelőtti szökőkútnál történeteknél is félreértelmezhetőbb – eseményei hatására Briony beárulja Robbie-t. „I saw him. I saw him with my own eyes”. Briony döntő lépésének következtében szétválasztja a szerelmeseket, meggátolja bimbózó románcukat, és ezzel együtt megkezdődik Briony belső önmarcangolása, bűnhődése….

Hogy miért tökéletes ez a film? Lehetetlen mindent összegyűjteni, ezért csak a fontosabbakat próbálnám meg.

A szereplőgárda több mint kiváló.
S bár a gyenge pont most is Keira Knightley, itt még azért ő is teljesít. Érdemes még megemlíteni Az utolsó skót királlyal befutó James McAvoy-t, akinek játéka (főleg az arcjátéka) megrendítő. A Botrány részletei után Juno Temple ismét bizonyítja, hogy nagy tehetség, s itt már bizony jobban ki tudott bontakozni, mint előbb említett filmjében, vagy az idei Másik Boleyn lányban. Fontos szereplő még a Cukorfalatbeli Piroska és a farkas történetéhez hasonlóan inkább a farkas szerepét játszó Benedict Cumberbatch, akitől a néző lélegzete eláll, ha meglátja őt Paul Marshall-ként. Brenda Blethyn pedig a nagyjából 5 perces játékidejében is remekel.

Azonban az összes színészt kegyetlenül lemossa a színről a „friss” ír gyermekszínész, Saoirse Ronan, akinek ez a harmadik filmje, és máris Oscar-jelöléssel büszkélkedhet. Ronan adja vissza a regény Briony Tallis-ét is; a fagyos, érzelemmentes, kiforratlan jellemű karaktert, aki szemrebbenés nélkül teszi tönkre a körülötte élők életét. Sok remek gyermekszínész van, de bízom benne, hogy elsősorban az európai filmesek felfedezik maguknak ezt a kiváló ifjú színésznőt, mert nagyon nagy jövő áll előtte.

A történetvezetés jóvoltából Briony Tallis-t három külön színész játssza el, s mindhárom Briony szöges ellentéte előző „verziójának”.
Mint már említettem, ott van először is a 13 éves Briony, aki valóban jégcsapként jegeli a nővérét és annak szerelmét.
Utána 5 évvel később találkozunk vele, s ez a Briony (a magyar származású Romola Garai alakítja) már tipikusan a bűneiért hiába vezeklő személy, akit megemészt sorsdöntő hibája, legszívesebben törölné a múltat, de mivel ez lehetetlen, inkább önmagát a föld színéről - de nem; számára mást szánt a sort: egy egész életen át tartó bűnhődést.

A harmadik síkon a 77 éves Briony-t 1999-ben, London-ban kapjuk el, egy tévéfelvétel kellős közepén, melyben 21.-ik, utolsó nagyszabású regényét prezentálja. Ez a Briony már az a személy, aki megtalálta a talán egyetlen lehetséges módját bűnei jóvátételére.


(A 3 Briony: 13, 18, és 77 évesen)

Ez a film egyik titka is: a jellemfejlődés. Az első percekben a hideg ráz Briony-t nézve, később már vele együtt sajnálkozunk, végül pedig felemelő, katartikus idő asszonyt látunk, akiről egy pillanat alatt elhisszük: ő már igazi ember.

Külön bekezdést kell nyissak a lenyűgöző Vanessa Redgrave-nek (Ördögök, Kés/alatt), akinek mindössze 8 perces szereplését a sajtó egyöntetűen így jellemezte: „elemi erőként átitatott játék”. Én sem tudok mást mondani. Redgrave ezzel bizonyította, hogy mennyire nagyszerű színésznő. Hitelességgel, életerővel átitatott lenyűgöző produkció. 8 perc leforgása alatt. Ennyi idő alatt darál le minden színészt a vászonról (kivéve Ronan-t).

A film másik erőssége a rendezőben rejlik. Joe Wright sajátos stílusjegyei már 2005-ös számos Oscar-díjra jelölt művében, a Büszkeség és balítéletben is megmutatkoztak. Érzéki, nagyszabású, de finom hangulatú rendezései segítenek a nézőnek a teljes átélésben. Hatalmas erénye, hogy bár a történet igen sok giccses csapdával kecseget, Wright nemes egyszerűséggel kerüli őket ki, és csakis a realitásra, tényszerű bemutatásra koncentrál. „No rhymes, no embellishments.”

A zene fantasztikus. Dario Marianelli ugyebár idén megkapta érte a legnívósabb díjat, az Oscar-t. Jogosan! A dallamokba integrált írógép-kattogás zseniális ötlet, az albumon pedig megmutatja, hogy egyazon dallamot hogy lehet megkomponálni több különböző érzelmi síkon.

Az erőteljes képi világot, a lenyűgöző operatőri munkát (a Dunquirke-i partraszállás öt perces vágás nélküli bemutatása lélegzetelállító ötlet), a kiváló zenét, a lehengerlő színészi játékot, a finom rendezést, a logikus, megnyerő és tényleg giccsmentes forgatókönyvet (nagy köszönet Christopher Hampton-nak) mindössze egy dolog múlja felül: a történet.

Már írtam, a Vágy és vezeklés regényadaptáció. 2001-ben írta a könyvet Ian McEwan. Még kritikusai is elismerték, hogy a brit irodalom az Atonement-el lépett be a XXI. Századba. Őt tartják még korunk Jane Austen-jának. És nem véletlenül. Én olvastam a regényt, és bizony ehhez fogható művet még nem tartottam a kezemben. Az egyetemes emberi érzelmeket megrendítő hitelességgel és mélységgel mutatja be. Mindent leír a bosszúról, féltékenységről, irigységről, bűntudatról, szerelemről. Valóban, mintha ezen érzelmek tételét, bizonyítását olvasná az ember: mérhetetlen élettapasztalatot sejtek e mögött az ember mögött. És ezt ráadásul kitűnően párosítja is az írói vénájával.

De visszatérnék a történetre, a 4 fő szálra, amelyek láncszerűen kapcsolódnak egymásba, megadva a néző (olvasó) esélyét is a jellemfejlődésre. Bizony bizony, eme két kemény óra alatt a szereplők lelki fejlődésén kívül a néző fejlődik a leginkább: hogyan jutunk el a haragtól, dühtől és megvetéstől a könnyes megbocsátásig?

A Vágy és vezeklés valóban nem szerelmes film. Az biztos, hogy romantikus dráma, a klasszikus értelemben véve. Szívfacsaró, embert próbáló két óra ez a filmnéző számára, de én ehhez fogható nagybetűs ÉLMÉNYT nem tapasztaltam. Hogy két óra alatt egy film hogyan képes a befogadója álláspontját gyökeresen megváltoztatni, ráadásul feledhetetlen, életre szóló katarzissal tetőzve mindezt, arra a válasz maga az Atonement. Erre bizony nem minden film képes, sokszor még egy ember is kevés hozzá. Kötelező mű, látni kell!

"No matter how hard I work; I can't escape from what I did, and what it meant."

100%

*Csernák Ákos

2 comments:

Unknown said...

Tényleg nagyon szép film.

Atonemovie said...

Igen. :)
Itt tudnám ellőni azt a szöveget, hogy életem filmje. Engem nagyon átformált, és azóta is meghatároz. Nem tudom, hogy érheti ezt el egy film. Hálát adok, hogy olyan fiatalon megtapasztaltam azt az érzést, mikor egyszerűen más emberként kelsz fel a fotelből, akkora hatást gyakorol rád a mű. Máig beleborzongok.

Post a Comment