
Két szerető
(Two Lovers, 2008)
Három viszony, két szerető, egyirányú szerelem
(Two Lovers, 2008)
Három viszony, két szerető, egyirányú szerelem
Romantikus dráma férfiaknak. Ilyennel sem találkozunk mindennap, olyannal meg pláne nem, amire rásüthetnénk végre a kiemelkedő jelzőt.
Pedig a Két szerető nemcsak kiváló alkotógárdával büszkélkedhet (kivétel persze Gwyneth Paltrow), de megvan benne a lehetőség is valami kevésbé sablonos dolog létrehozására.
James Gray eddig két igen fontos filmet jegyezhet filmográfiájában: A bűn állomásai illetve Az éjszaka urai mellé azonban nem biztos, hogy szívesen csapnánk oda legújabb művét, habár a rendezéssel nincs gond, Gray megfelelően tálal: lassú, elmélkedős, abszolút nyugodt stílusban. Csak az nem mindegy, mit tálal. Hollywood tele önmaga ismétlésével, képregény-feldolgozásokkal, illetve az európai filmek szégyentelen meglopásával: az eredetiség manapság (is) unikum. Sajnos a forgatókönyvírók sem erőltették meg magukat, pedig ebben a műfajban aztán igazán találni mindenféle klisét, újat villantani már tényleg ideje volna, s ilyen történet mellett Gray hiába is próbálkozik kicsalnia filmjét a sűrű sötétségből, az néhány érdekes pillanaton kívül semmi olyat nem mutat, amit még nem láttunk volna a TV2 csütörtök esti kínálatát bújva. Szkript szempontjából mindent alulmúlnak a befejező pillanatok, melyeknél a kezünk tesszük össze, hogy vethetnek elénk ilyen klisét, s remegve várunk valamiféle mentőövet, de hiába minden remény. A végkifejletben ütköződik ki leginkább az, mely apró nyomokban végigkísér az egész filmen: a karakterek következetlensége, az életszerűség hiánya.
Ha képesek vagyunk a történet hibái felett szemet hunyni (ami nehezebb lesz, mint ébren maradni), már jobb esélyekkel folytathatjuk a reménykedést.

A leírtakkal ellentétben azért nincs minden veszve, sőt! Kiemelendő például a képi világ, mely egy-kettőre húz vissza szendergésünkből: a sejtelmesen sötét, aranyos képeket hirtelen váltja fel a rideg, életidegen, fénylő szürkeség, így téve kizárttá, hogy a megszokottnál tovább tartsuk csukva a szemünket. A zene öngólt rúgva olyan andalító és untató, mint a film minden további pontja, s a hívogató szereplőgárda közül is kénytelenek vagyunk pont arra a személyre fordítani figyelmünket, aki egyben a film legnagyobb negatívuma.
Ő természetesen Gwyneth Paltrow, kinek jelenléte elnyomja mind Vinessa Shaw, mind pedig Joaquin Phoenix játékát, s általa még arról is megfeledkezik az ember, hogy Ruth szerepében a Kék bársony gyönyörű színésznőjét, Isabella Rosselinit csodálhattuk. Hogy Gwyneth Paltrow Oscar-díjas színésznő, bármelyik weboldal megmutatja, de hogy ezt az elismerést miért kapta, ez a film sem válaszolja meg, sőt, még több kérdőjellel toldja azt meg. Paltrowt egyébként sem sikk szeretni, ebben az esetben azonban nem is személyeskedhetünk: néhány meglepően jó pillanatától eltekintve ront a Two Lovers összképén, feledhető játéka elhomályosít minden momentumot, egyszer-egyszer pedig éreztem, hogy hazudik nekem a képernyőn keresztül.
Úgy érzem, egy jobb színésznő által ez a film valóban élhetett volna ki nem került buktatói ellenére is. Ám ha eltekintünk Paltrow személytelen játékától, a fentebb már kivesézett történetbeli hiányosságoktól (illetve feleslegtől), a Két szerető egy mindenképpen vállalható dráma. Korántsem rendkívüli, hisz a megszokottat halmozza fel maga előtt. Azonban van pár olyan pillanata, amiben valóban megbújik egyfajta érzés, egy-egy eltévedt csepp az igazán jóból. A félig-meddig kibontott érzelmek, a felemás összkép, kliséi és zavarba ejtően gyenge fordulatai viszont megölik a teljes élményt, s a filmre – bármennyire is rossz dolog ezt kimondani – csak az átlagos jelző mondható el. Látszik az igényesség, a törekvés valami jobbra. Ezek nélkül viszont a Két szerető egy egyszeri, csendes, alaktalan filmmé degradálódik; néhol szerethető, sokszor a legkevésbé sem, bármennyire akarjuk; egy átlag-színvonalba fulladt próbálkozás, melyben ott lett volna a lehetőség.
Egyetlen tényező segíti fel a filmet, állítja azt talpra, s tendálja azt mégis a jó kategória irányába: Joaquin Phoenix remek játékával int búcsút közönségének, a műben egyedül mutatkozik hitelesnek, megérintő rezdüléseivel zárja le nem akármilyen karrierjét, majd világnak kürtöli, hogy végleg felhagy a színészettel (holt részegen valami amcsi tv-showban), s végül ő válik a Two Lovers egyetlen pontjává, mely iránt még érzelmeket is sugárzunk: bizony sajnáljuk, hogy ez az óriási tehetség hátat fordít élete eddigi részének, s azt még inkább, hogy egy ilyen – felszínesség felé hajló - filmmel tette azt.
*Csernák Ákos