A legnagyobb filmes csalódásaim a közelmúltban
10. A jóslat (2006)
Még elég frissen él bennem az emlék erról a moziról, hisz a külföldi kritikusok viszonylag jól értékelték, illetve túlságosan is felülértékelték - ennek ellenére én hihetetlenül unatkoztam alatta.
Adott egy csákó, akinek megjósolják, hogy az első hó környékén meg fog halni (erre utal az eredeti, First Snow cím). Ezek után a férfi teljesen beleőrül a jóslatba, és bár eleinte szkeptikus és hitetlen, végül ráébred, hogy a jóslat be fog teljesülni...

Azért Guy Pearce és Piper Perabo, valamint a kiváló zene miatt érdemes egy próbára.
50%
09. A szerelem határai (2008)
Még csak újszülött a mozikban, netre máris felkerült a film, de igazából hiába. Sok helyről lehet olvasni, hogy Vágy és vezeklés-utóérzet. Nos, az idióta trailer valóban emlékeztet az előbb említett kiváló mozira, ezenkívül viszont már csakis Keira Knightley-ban egyezik a két film, én szerencsére nem vettem észre számottevő hasonlóságot.

A színészek Knightley-n kívül szót sem érdemelnek, egytől egyig pocsékak, és Miller kisasszony, aki legalább a Csillagporban felmutatott valamit, itt hiába dörgölte szeme alá a vöröshagymákat a forgatási szünetekben, hogy hitelesebbnek tűnjön állandó sírása-rívása, az ő játéka egyszerűen mindent alulmúl a moziban.
Még a rendezőt is, pedig ő sem kutya ám! John Maybury-t ha eme mozija alapján kéne megítélnem, akkor azt mondanám, kukára vele. Végtelenül semmitmondó és minden értelmet/érzelmet nélkülöző munkát tett le az asztalra. Tehát lényegében pont azt hagyta ki filmjéből, ami éltetné az ilyen drámákat. Ennek ellenére én mégis ajánlom mindenkinek, mert tényleg nem egy eget rengető kreálmány, azért egy B-kategóriás drámaként kiváló szórakozást nyújthat.
60%
08. X-Akták: Hinni akarok (2008)
Hogy az X-akták című kultsorozatot mekkora hype veszi körül mind a mai napig, arról kisesszét lehetne írni. Hogy a tíz évvel ezelőtti mozifilm mennyire sikeresen megidézte a sorozat éltetőerejét, és mennyire remekül csempésztek bele egy rendkívül kiterjedt összeesküvés-elméletet, arról ódákat lehetne zengni.
És hogy az X-aktákat mennyire lejáratta idén a második mozifilm, arról szintén csak regélni lehet.

És nem! Semmi paranormalitás, semmi izgalom, semmi feszültség, itt már Gillian Anderson sem túl szép; legfeljebb Carter úr fejében találhatunk abnormalitást, hogy hogyan volt képes egy ennyire triviális történetet vászonra álmodni. Hatalmas csalódás lenne, ha előzőleg nem hallottam volna a temérdek negatív kritikáról. De mivel hallottam, szerencsére semmit sem vártam a mozitól, és nem is kaptam!
Az viszont, hogy a stúdiók (természetesen „véletlenül”) egy hibás előzetes tartalmat bocsátottak közre a jónépnek, egyszerűen túlmegy minden határon.
30%
07. Az ördög pradát visel (2006)
Meryl Streep nélkül már senki sem emlékezne erre a szintén nem túl eredeti mozira. Szelíd, bociszemű lány egy új munkát kap a divat világában, és végül a munkahelye átveszi az irányítást az élete felett, a barátja összeveszik a lánnyal, de mivel minden jó, ha a vége jó, természetesen a rengeteg mélyenszántó és tanulságos gondolat közepette a lány önmagára talál, felmond, és újra összejön a barátjával.

50%
06. Este (2007)
Koltai Lajos amerikai filmje rendesen ledöbbentett. A nagy nevek és viszonylag izgalmas alaptörténet után nagyon erősen koppant az állam a padlón. Koltai kiváló operatőr, ez egyértelmű, na de milyen rendező?! Sajnos egy végtelenül túlnyújtott és érdektelen mozit dugott az orrunk alá, ami úgy siklik el életünk felett, mint egy szelet süti, vagy a hazai celebek legújabb médiabotránya. Elég semmis munka, nem ragad el, nem fog meg, nem változtat meg. Felületes és tartalom nélküli. Ezek után pedig hiába a rendkívül erős szereplőgárda, például Claire Danes, Vanessa Redgrave, Meryl Streep, Glenn Close, Patrick Wilson, Natasha Richardson vagy Toni Collette, tucatnyi nagy névtől még nem lesz egy mozi sem szuper. Ahogy ez sem lett. Az pedig hiába való kapálódás, hogy Koltai szüntelenül az Órákhoz hasonlítja az Estét, előbbi film klasszisokkal több, mint Koltai produkciója.

50%
05. Zodiákus (2007)

Valahogy nem ragadt el ez a film, nem sodort magával. Már előre félek Fincher új munkájától, amit egyébként Cate Blanchett miatt várok, ez pedig a Benjamin Button különös élete.
45%
04. Grindhouse: Halálbiztos (2007)
A Kill Bill után készpénznek vettem Tarantino filmjét, és kár volt!
Szerencsére azóta elmúlt a trauma és már csak nyomokban emlékszem a Halálbiztosra, de ez egyszerűen pocsék - leszámítva a jó csajokat, de azért az sajnos nem elég egy remek mozihoz. Talán megint a stílus a problémám, mint a Zodiákusnál? Nem tudom, de a kritikák is egyöntetűen lehúzták a Grindhouse első részét, már Tarantino alapmozijahoz képest.

40%
03. A falu (2004)

50%
02. Tideland (2005)
Irtózatosat csalódtam Terry Gilliam-ben, akinek bizonyára vannak jó filmjei, de az nem a Tideland.

A Tideland már egy hároméves nemistudommilyen típusú mozi, amit bár általános érdektelenség övezett a világ minden táján, én mégis megnéztem nagy bánatomra. Mert az, hogy egy nyolcéves kislány „játszótéri” hülyéskedéseit nézzem két órán át, hát nem túl megható. És persze könnyen átlátni a szitán, ebből a sztoriból rengeteget ki akart hozni Gilliam, de hogy ez mennyire nem jött össze, arra az legjobb példa Gilliam karrierjének megfeneklése.
30%
01. I'm Not There. - Bob Dylan életei (2007)
„Ez meg mi?” Nagyjából ez jutott eszembe a film megnézése után, ugyanis egyáltalán nem ezt vártam. Annyi jó kritika, annyi elismerés után nem ezt vártam. Az I’m Not There. rendkívül újító a maga életrajzi műfajában, már csak az a kérdés, hogy ez az újfajta megközelítés hogyan működik a vásznon, vagy, hogy egyáltalán működik-e. A válasz pedig nem.
Szimbólumsorozatok tömkelege, Bob Dylan lényegének hat karakterre bontása egyszerűen az évezred egyik legpocsékabb filmes húzása volt. Így nézne ki a jövő életrajzi filmje? Nagyon remélem, hogy nem! Ez a film a meggyőző és erős képi világon valamint Cate Blanchett remekbeszabott játékán kívül semmit nem ad. És a legfőbb gond: nem ismerjük meg Bob Dylan-t. Pedig én úgy tudtam, hogy egy biográfiai filmnek ez a lényege.
A karakterek életéből, életképeiből állíthatja/ná össze a néző Bob Dylan valódi önmagát, a valódi kibenlétét.

30%
Tehát tényleg van itt igazi csalódástól kezdve minden, és sajnos a lista nem végleges. Ha újra összegyűlik tíz (remélem, nem egyhamar következik be), akkor ismét jelentkezem az aktuális csalódásokkal. Van egy olyan sejtésem, hogy az Éjjel a parton is közéjük fog tartozni, na de majd meglátjuk.
*Csernák Ákos