February 23, 2009


Oscar 2009

Ez is megvolt.
Zac Efronnal, Miley Cyrus-al, nyári blockbusterekkel. Kellett ez?
Természetesen a nézettség érdekében mindenképpen.
Az Oscar nézettsége az utóbbi években köztudottan megcsappant, ezért nyíltan és érthetően váltott idén egy kommerszebb stílusra.
Oké, legyen a műsor kommersz. Ez még a kisebb gond. Viszont a nyerteseket is ez alapján kell kiválasztani?

Ugyanis valljuk be: a Slumdog Millionaire nem egy 8 Oscar-t érdemlő film. Tagadhatatlan, hogy mestermunka, tisztességes, alapos dolgozat, nagybetűs Igényességgel megfűszerezve. De kérdem én: 5, 10 év múlva is emlékezni fogunk rá?
Annak idején, mikor egy olyan videokazettát kaptunk, amire óriás betűkkel írták, hogy 5/6 stb. Oscar-t nyert, majd elaléltunk a mámortól. Rögtön tudtuk, hogy akkor az a mozi reveláló lesz, nagy hatással lesz ránk, megérint, és akár átformál.
Azt hiszem, idén ismét vesztett tekintélyéből az Oscar szobrocska. Ha majd az emberek megnézik a 13(!) jelöléssel büszkélkedő Benjamin Button különös életét, vagy a 8 Oscar-t nyert Gettómilliomost, nem hiszem, hogy érezni fogják utána azt a mámort, ami miatt tényleg érdemes lesz emlékezni ezekre a filmekre évek múlva is.
Amit mondani szeretnék ezzel: az Elfújta a szél idén ünnepli 70. születésnapját. 9 Oscar-t nyert. Maga a film jelenség, mai napig a legjobbak között tartják számon.
Szerintetek itt fog tartani az előbb említett két film is? Én nem hiszem.
Aki ezt olvassa, kérem ossza meg véleményét a fentiekkel (és persze az alábbiakkal) kapcsolatban a hozzászólásokban, ugyanis tényleg érdekel, Ti hogyan álltok hozzá a dolgokhoz.

Azt hiszem, február 22-re egy díj miatt fogok nagyon sokáig emlékezni: Kate Winsletnek ítélni az Oscar-t úgy gondolom az Akadémia legjobb döntése volt. Én mindig is szerettem őt - nem csak egyedi szépségéért -, és tehetségéről számtalan filmben győzte már meg nézők millióit. Összesen 6 Golden Globe-jelölést kapott az évek folyamán. Ugyanennyivel büszkélkedhet Oscar-ok táján is. Idén elnyerte élete első Golden Globe-jait (rögtön kettőt), és első Oscar-ját tegnap kapta meg. Ezt a szobrocskát egész karrierje előtti tisztelgésként lehet felfogni.
Az évek folyamán számtalan zseniális filmmel ajándékozott meg minket (Apró titkok, A szabadság útjai, A felolvasó). Nem mondanám, hogy díjával új kapuk nyílnak meg előtte: gyakorlatilag eddig is mindenhol tárt karokkal fogadták őt. Remélem, ezek után is hasonlóan mélységes, fantasztikus filmekkel varázsol el minket. Külön tisztelendő, hogy neki nincs szüksége folyamatos ugrálásra a műfajok között: ő általában drámai filmekben tűnik fel, és tökéletesen megállja a helyét. A tegnapi nap után már utálói sem tagadhatják: most már papírforma alapján is a legnagyobbak között a helye.

Sean Penn meglepetés volt gyakorlatilag mindenki számára. A nagy többség Mickey Rourke-ra tippelt Oscar-téren. Én sajnos nem tudok hozzászólni, hisz egyik színész alakítását sem láttam még. Természetesen érthető, hogy a folyamatosan maximumot nyújtó Pennt díjazták Rourke helyett, aki épp most támadt fel hamvaiból. Neki még van ideje bizonyítani. Penn ezt már nem egyszer megtette.

Heath Ledger díjazása talán a leginkább megosztó mindenki számára. Bizony fel kell tenni a kérdést: vajon akkor is megkapta volna a díjat, ha nem halt volna meg? Ezt nem fogjuk megtudni, bár én személy szerint nem tudok kételkedés nélkül elmenni díjazása mellett.

Penélope Cruz valóban lenyűgöző volt a Vicky Cristina Barcelonában. Összevetve a többi alakítással én azonban inkább adtam volna a díjat Viola Davisnek a Kételyben nyújtott alakításáért. Úgy érzem, ottani - mindössze 3 perces - alakítása több mint tökéletes. Pár perc alatt egy olyan elsöprő, tomboló karaktert épített fel a filmben, amire a többieknek másfél órája volt. Davis tekintete és beszéde az én emlékezetembe örökre bevéste magát. Ahogy Meryl Streep is mondta: aki látta Viola Davist a Kételyben, az sosem felejti el azokat a pillanatokat.
Ennek ellenére gratulálok Cruz-nak, a "beteg picsát" hiba nélkül hozta.

Danny Boyle díjazásával viszont abszolút egyetértek. Ha filmje nem is örök érvényű, a rendezése nagyszerű.
Az adaptált forgatókönyv kategóriában is a Slumdog Millionaire győzedelmeskedett. Ezt abszolút ellenzem, a Kétely miatt. A Doubt forgatókönyve ugyanis az elmúlt évek egyik legzseniálisabb darabja! Gondosan felépített, értelemre és érzelemre egyaránt ható szkriptet kaptunk.

A legjobb eredeti filmzenét is a Slumdog Millionaire nyerte, amely egyértelműen ütötte a többi jelöltet (más kérdés, hogy pár nem jelölt filmzene magasan veri A. R. Rahman munkáját).

Itt megtekinthető a teljes lista.


A műsor egyébként tűrhető volt. A mai celebszennyeket leszámítva Hugh Jackman lehengerlő házigazda volt. Csípőből hozta, amit kellett. Szerintem senki sem gondolta volna, hogy ilyen jó lesz. Viola Davis könnybe lábadó arca, Heath Ledger családjának köszönőbeszéde és még ezer egy momentum miatt remek show-t láthatott tegnap a nagyérdemű. Ha a végeredmények nem is feleltek meg mindenki elvárásának, kétség kívül állítható, hogy egy impozáns és szórakoztató műsort láthattunk (azért Balázsi Pannát jövőre hanyagolhatná az RTL...).

És ha már mindenki most el kezd találgatni a 2010-es Oscar-ra: én már kíváncsian várom, mi sül ki a Nine, a Need és a Danish Girl című filmekből.

*Csernák Ákos

1 comment:

Anonymous said...

Kate Winslet "egyedi szépsége" azt akarja jelenteni, hogy csúnyácska? Mi az ilyen csajokra szoktuk mondani, hogy "furcsa az arca".

Post a Comment