November 25, 2009

Nine - az év musicalje [3. cikk]

A Nine rendezője
Rob Marshall neve hazai körökben kevésbé ismert név: filmográfiájában eddig mindösszesen 4 filmet illetve 2 tévéfilmet jegyez. 10 évvel ezelőtt rendezett először, Annie című tévéfilmjében máris a színészet nagyasszonyát, Kathy Bates-t dirigálta. Ugyanabban az évben Tim Robbins filmjében koreográfusként(!) tevékenykedett. A 2003-as év hozta meg számára az áttörést: a Chicago című túlfuttatott, ennek ellenére kimagaslóan jó musical 6 Oscar-díjat nyert, ráadásul kaszált a pénztáraknál. A producerek nem fűztek nagy reményeket a filmhez, de a vállalkozás nagyon bejött, így 2005-ben Steven Spielberg produceri felügyelete alatt megkapta az Egy gésa emlékiratai rendezői székét. A film viszonylag jó bevételeket produkált, s innentől kezdve már csak 2007. áprilisáig kellett várni, hogy érkezzen a bejelentés: a nagy múltú Nine című musicalt ő ülteti vászonra.

A Nine japán plakátja

Hollywood elitje
A Nine szédületes színészgárdáját tekintve csak ámulni lehet azon, hogy hogyan sikerült a filmipar krémjét egyetlen nagyszabású produkcióba összehozni. Nicole Kidman a következőképp nyilatkozott: "Ez az a film, amiben mindenki részt akart venni".
A rengeteg Oscar-díjas név csak bizakodásra adhat okot, és többek között ezért is (na meg a Chicago díjesőjére visszagondolva) áll fenn nagyon erősen az esélye, hogy a Nine a 82. Oscar-gála egyik meghatározó versenyzője lesz. A hivatalos megjelölés értelmében Marion Cotillard versenghet a legjobb női főszereplő díjáért; Daniel-Day Lewis értelemszerűen a legjobb férfi főszereplő kategóriában képviselheti magát; mindenki más mellékszereplőként esélyes.

Csapatszellem
Sophia Loren egy "nagy családként" emlékezett vissza színésztársaira, állítása szerint a csapat rendkívüli módon összeszokott s már az első nap összehangoltan dolgoztak. Az alkotók egy része elsírta magát az utolsó forgatási napon. Fergie óriási élményként tekintett vissza a forgatásra, s kellemes csalódásként emlékezett az első napra. Interjúi során kifejtette, hogy rettegett attól, hogy nem fog tudni beilleszkedni az álomgyári elitbe, a nagy színészek azonban már az első pillanattól kezdve egyenrangúként kezelték őt: tapasztalatai szerint az "úgynevezett A-listás sztárok a leginkább földhözragadt emberek: nekik már nincs mit bizonyítaniuk".

Közös próba

Dívák
Sophia Lorenről és Judi Denchről túlzások nélkül állíthatjuk, hogy filmes ikonok. Igazi klasszikus filmsztárok, kik a rengeteg szakmai elismerésen túl valami megfoghatatlan kisugárzással rendelkeznek és megjelenésük önmagában miliőt teremt a vásznon. Hogy a kor sztárjai mellett a producerek sikerrel hozták össze a két filmes fogalmat, már önmagában rendkívül imponáló és egyfajta méltóságot kölcsönöz a mozi előképének Nicole Kidman botox-mosolyán túl. A Nine reklámkampányából természetesen erősen kimaradt mindkét díva, de ez nem ok arra, hogy a blog keretein belül ne emeljem ki alakjukat és filmbéli karaktereiket.


A Nine alakjai: Mamma (az anya)
Sophia Loren tipikus, de a szokásostól mégis kissé eltérő anyaszerepben tetszeleg. Guido halott édesanyját testesíti meg, kinek szelleme újra és újra megidéződik a filmben. Mamma tulajdonképpen Guido őrzője, aki távozva az élők sorából, de megtartva földi szerepét, védelmezi fiát és megmutatja számára a helyes utat. Mivel a reklámkampány egyáltalán nem Lorenre éleződik ki, az ő számából, melynek címe Guarda La Luna, egyelőre még csak töredékek sem érhetők el.

Mamma szellemének megidéződése

A Nine alakjai: Lilliane La Fleur (a bizalmas)
Az egykoron showgirl, most jelmeztervező Lilliane Guido legfőbb lelki társa és barátja. Kettejük kapcsolata, barátsága a bizalmon alapszik. Mikor Lilliane Velencébe érkezik, hogy Guido legújabb filmjének mukálatait felügyelje, Guido azt hazudja a nőnek, hogy a mozival minden rendben van - holott még az alapötlet sem született meg! A confidanté a filmben a Folies Bergere című dalt adja elő, de még erről sem került ki érdemi hanganyag vagy egyéb információ.

Lilliane La Fleur és Guido/
Lilliane La Fleur harsány előadása (Folies Bergere)

A Nine második előzetese
A 2. trailer pár nappal ezelőtt, hivatalosan november 22-én került bemutatásra az ABC csatornán. Úgy tűnik, a Nine-kampány keretében elsődleges cél Kate Hudson karrierjének helyrebillentése és A-listás filmsztárrá avanzsálása, ugyanis az alig két perces előzetesben végig az ő száma, a Cinema Italiano hallható, ami (sajnos) meglehetősen populárisra sikeredett.
A legújabb trailer ezen a linken látható.

Alakot ölt a film!
Pár hónappal ezelőtt kezdtek kiszivárogni a különböző fotók mindenféle témában: karakterek, jelenetképek, próbákon készült fotók sora jelent meg. Ezen képanyagokat mostantól kisebb csokrokban teszem közzé minden elkövetkezendő Nine-bejegyzés végén - a megjelenés időpontja alapján sorba rendezve.


A következő, negyedik cikkből (mely november 29-én jelenik meg a blogban) mindent megtudhattok a filmben mellékszereplőként feltüntetett világsztárok - Nicole Kidman és Penélope Cruz - karaktereiről, a blogban bemutatásra kerül a Nine másfél perces, próbákról készült werkanyaga, és a filmzenéről is átfogóbb képet nyerhettek.

*Csernák Ákos


5 comments:

rpepe said...

Hello! Hu, hát végig olvastam az összes Nineról szóló cikkedet! Tetszik, ne érts félre, csak egy gondom van vele. Az hogy eléggé előre iszol a medve bőrére! Félre értés ne essék! Várom én is a filmet nagyon, hiszen Rob Marshall már ugye a Chicagoval bizonyított, meg hát 6 Oscar díjas szinész egy filmben magáért beszél! A siker szinte gaantált, de csak szinte! Nagyon örülnék he ez a film 200%os lenne, de nem tudom h mostanság lehet e 100%ra venni h egy film jo lesz!? Szóval szerintem egy kicsit elvakult vagy egy olyan művel kapcsolatban amit még nem láttál!
Ezt ne piszkálódásnak vedd légyszi, csak ez az én privát véleményem!
ÜDV!

Atonemovie said...

Hello!
Valóban van mögötte elvakultság, ezt teljességgel elismerem. Itt a blogban még sosem írtam cikksorozatot semmiről, úgy éreztem, hogy a Nine-al kapcsolatban ez végre megtörténhet. De ezzel valahol magától is értetődő, hogy amiről számos cikket akarok itt közölni, ahhoz NAGYON pozitívan állok hozzá. S bár ezt nagyrészt valóban magam generálom - a tartós filmélményt remélem a filmtől -, de van is mire alapoznom, például a Nyolc és félre, illetve a nem kevés video- és hanganyagra, ami eddig napvilágot látott.
Egyébként épp a 29-én megjelenő cikkben írok egy kevésbé pozitív vonatkozásról.
De összességében ennyire kitűnik a rajongásom a cikkekből? Nem szerettem volna ennyire szubjektívre venni a dolgot.

Sosem veszem piszkálódásnak sem a rossz, sem a jó véleményt, csak legyen alapja - ennek van, úgyhogy köszönöm, hogy írtál!

rpepe said...

Az nem gond h kitűnik a rajongásod! Nincs ezzel semmi gond! Hiszen a Forrás, vagy a Kétely kritika is szín tiszta rajongás! De ez jó dolog! Örülök h vannak még értelmes filmnéző emberek, akik nem csak a sokmilliós tömegmozira indulnak be! Ennél csak az volt a furcsa h nem láttad még a filmet és már elkönyvelted a sikert! De legyen igazad azt kívánom! :)

Atonemovie said...

Na a Forrás "kritika" pláne, az még a blog kezdeti szüleménye, elfogultság 100%, de a Kételynél már kapisgáltam, hogy ez így nem jó, ezért mostanság már próbálok lehetőleg objektívebb maradni - aztán vagy sikerül, vagy nem.
Egyébként szívesen írnék még millió filmről hasonló kis cikkeket, ugyanis legalább millióra vagy kíváncsi jelen pillanatban is, de mivel nincs rá kapacitásom, kénytelen vagyok szelektálni, és lám: jelenleg talán a Nine-hoz fűzöm a legtöbb reményt, és meg szeretném ismertetni a blog olvasóit is magával a filmmel. Hátha jól járunk a végén!

rpepe said...

Hát ami azt illeti tegnap éppen megnéztem 1 filmet, nagyon tetszett! Kíváncsi is lennék a véleményedre! A film címe: A lánc. Ha egyszer lesz időd és kedved, ejts róla egy két szót! :)

Post a Comment