December 14, 2009

Az évtized legjobb...

Szokásos duma. Tele van vele a net, mindenki szépen lepötyögi saját véleményét, s hogy minek? Nyilván nem azért, hogy igeként terjesszék, hisz millió lista millió önálló nézőponttal nem szolgálhat viszonyítási pontként, de a mások véleményének megismerésére igenis megfelelő és fontos cselekedet.
Hisz melyik filmrajongónak nem volnának meg az önálló listái, melyekről azt hinné, senkit sem érdekelnek!? Most, ebben a bejegyzésben és a lenti kommentekben tegyünk úgy, és ne csak játszott érdeklődésből, hogy valóban számít a blog maréknyi állandó olvasójának véleménye.
Várom minden kedves olvasó listáját, mely az egyén számára legmonumentálisabb filmélményeket tartalmazza az elmúlt 10 év terméséből.

Saját listámban nem rangsorolom a feltüntetett filmeket, mindösszesen az első számú mozit emelem ki.

  • DOGVILLE - A MENEDÉK
    Társadalmi körkép, melyben mindenki magára talál, melyet mindenki megél, de senki nem ábrázolta még annyira hitelesen, mint Trier.
  • AZ EMBER GYERMEKE
    Filozófia, lélektan, társadalom- és emberkritika: minden, ami egy kritikuskedvenc filmhez szükségeltetik, de a Children of Men képes nézőbarátan és sallang nélkül elénk tárni rendezője világról alkotott képét.
  • ÁLMODOZÓK
    A film, ami inkább egy összetett érzés, egy benyomás, egy megfogalmazhatatlan, de visszavonhatatlanul a nézőbe "költöző" műalkotás.
  • MULHOLLAND DRIVE
    A mű, ami aláássa a néző logikáját és megdönti a film klasszikus értelmezési útját. A Mulholland Drive előhozza a közönség tudatalattiját, s azzal keveredve válik egy mindenki számára egyedi élménnyé.
  • AZ ÓRÁK
    Megfogalmazódik a költészet, a művészet, s azok hatásai az alkotókra, a befogadókra, mindez döbbenetes tér-idő rendszerben vizsgálva, tele túlcsordulú érzelmekkel és kellő eseménytelenséggel felvértezve a végtelen átélés biztosítására.

  • ELVESZETT JELENTÉS
    Saját listám legelső helyezettje, számomra "az évtized alkotása", mely olyan egyedi élményt nyújt a szerelem témáját a megszokottól eltérő módon boncolgatva, ami egy valódi érzelemegyüttessé olvad össze a nézőben. A kor - sajnos nem meghatározó - szerelmesfilmje, sallangokat nélkülözve, óriási filmélményt garantálva (mely inkább hosszabb távon fejti ki hatását - de ezzel is erősítve időtállóságát).



*Csernák Ákos