March 28, 2009

Kés/alatt - 5. évad, második érvágás

Az egyik legelismertebb dráma sorozat, a Kés/alatt (korábban már írtam róla összesítést itt) a ketté vágott ötödik szezon első felének gyenge szereplését követően újabb 8 résszel próbálgat újjáéledni hamvaiból.
Az ötödik szezon első 14 része ha nem is sorolható a rossz kategóriába, messze elmarad az addig megszokottaktól. A 15. résszel kezdődően január 6-tól a plasztikai sebészek ismét górcső alá vették az amerikai álmot és nem féltek használni szikéjüket sem. Ezúttal pedig sokkal mélyebbre vágtak, mint vártuk volna!

Az összesen 22 epizódosra tervezett 5. évad maradék 8 részét idén január és március között vetítették a Foxon. Meglepő, hogy hivatalosan egy közös évadról beszélünk, mégis óriási minőségi változás tapasztalható az első 14 és a maradék 8 rész között. Az első epizódok már önmagukban nem indultak túl jól, mikor pedig beleszőttek a történetbe egy hollywoodi szériát, a sorozat lassan elkezdte ismét szenvedni negyedik évad-béli passióját.

Az új részek azonban mindenek előtt botrányos stílusúak, szemérmetlenek és kirívók, sőt már-már ismét kezdték helyreállítani a Nip/Tuck hamisítatlan nívóját.

A 15. rész még minden tekintetben az első 14-hez kapcsolódik, ezért érthető is az elégedetlenség. A cliffhanger-szál semmiképp sem tett jót a szériának, ez viszont rögtön le is zárul a 15. résszel.
Utána viszont! A 16. résztől az évadzáró 22. epizódig nemcsak a sorozat új erőre kapását figyelhettük meg, hanem a régi Nip/Tuck minőséget is csaknem teljesen ütötték a részek!

A karakterek közül az erkölcsi mérce most már hivatalosan is Liz Cruz (Roma Maffia), aki mindenképpen egy ideális emberképet testesít meg - leszámítva másságát, amely rengeteg energikus témához ad löketet.
Kimber Henry (Kelly Carlson) botrányos életvitele nem csak erőt ad a sorozatnak, de Kimber maga válik az egyik legvitatottabb karakterré: szánalomra méltó, rossz anya, vagy a hollywoodi álmot megélni kívánó, bevállalós nő? Ráadásul az ő karakteréhez köthető a 16. rész, s egyben az új évad egyik fénypontja, amiről jobb, ha nem rántom le a leplet. :)
Christian Troy (Julian McMahon) karakterében összpontosul az évad: betegsége nem csak számos erkölcsi kérdést vet fel, de sorsában igazi fordulatok is bekövetkeznek, melyek ismételten az élmény elérését segítik elő.
Így a másik fő karakter, Sean McNamara (Dylan Walsh) ismét háttérbe kerül, de talán ezzel nincs is különösebb gond. A nagyobb baj, hogy a nemrég nővérét, Natasha Richardsont elvesztő Joely Richardson ismét mérhetetlenül keveset szerepelt.

A fő dilemma: carpe diem/megfontolt életmód? Leginkább eme két véglet között mozog az új 8 rész, hogy meghökkentő eseteivel segítsen a nézőnek ráébrednie a válaszra. A hollywoodi álom ironikus bemutatása természetesen továbbra is főszerepet játszik, de ellentétben az ötödik évad első felével, itt már hatásosan működik a dolog. Mégis, egy szóval jellemezve ez a nyolc rész nem másról szól, mint a dominanciáról. A mások feletti uralomról, és azok végzetes kihatásairól.

A részek felépítése maradt a régi: egy-egy páciens esete dobja fel a labdát, s nyitja meg a kérdéseket a főszereplők magánéleti szálain. Ebben a pár részben néhány igazán extravagáns eset mellett olyan történetszálak jelentek meg, melyeknek egyszerre két élük van, s az egyes epizódok magánéleti síkon vizsgálták az esetek mindkét oldalát. Talán ezzel jellemezhető legjobban a Kés/alatt: tabu, mégis a társadalomhoz szorosan kötődő témákat vet fel, azonban nem kíván ítélkezni felettük: az érem mindkét oldalát bemutatva a nézőben hagyja megérni a gondolatokat, így evidens, hogy a közönség saját leképeződése alapján formálódnak az egyes részek üzenetei.

A Kés/alatt ismét a régi kerékvágásba került! A legtabubb és legfájdalmasabb témák felvetésével éri el igazi hatását, és így üti meg ismét az első három évadban megszokott színvonalat. Persze a szex, az abszurditás és a metsző hangvétel elengedhetetlenül fontos hármasa végigkísére ezt a 8 epizódot is.
Gratula a készítőknek, így tovább! Remélem a sorozat utolsó epizódjai (számszerint 19) is a visszatért, fellendült minőségben készül el.

A sorozat szülőatyja, Ryan Murphy pedig sorozatával párhuzamosan egy filmen is munkálkodik: A már igencsak késésben lévő Need című drámája (a főszerepben Naomi Watts és Nicole Kidman) remélhetőleg a Kés/alatthoz hasonlóan a társadalom árnyoldalait kutatva éri el a nívós szintet.
85%


*Csernák Ákos

No comments:

Post a Comment