December 10, 2008


66. Golden Globe-díjátadó gála

Illetve még csak a jelöltek listája. December 11-én ugyanis kihirdetik végre-valahára a 66. Golden Globe jelöltjeit.
Az Oscar előfutáraként is emlegetett díjkiosztó gála egyébként csak növeli a februári Oscar-hype-ot, ugyanis a Golden Globe-jelölt filmek és személyek többsége azért az Oscar-gálán is fel-felbukkan.
A tavalyi írósztrájk bár bojkottálta a gálát, így csak egy "szimpla" kihirdetés tanúja lehetett a nagyérdemű (és persze ilyen mostoha körülmények közt nyerte el tavaly a Vágy és vezeklés a legjobb drámáért járó díjat...), idén nyáron pedig a színészek, színésznők szerződései jártak le, de azért reméljük, a pontosan egy hónappal később tartandó, Január 11-i díjátadó gála már zavartalanul és ünnepélyesen fog lezajlani.
A 25 kategória jelöltjeit tehát holnap hirdetik ki, mégpedig akkora nevek, mint Brooke Shields (bár hogy ő miért nagy celeb, azt nem tudom), Elizabeth Banks, Terrence Howard, Rainn Wilson, valamint Jorge Camara.

A Golden Globe szóval egyfajta jóslatként is szolgálhat a februári Oscar-gálával kapcsolatban, de most inkább a holnappal foglalkozok, és megpróbálok saccolni egy-kettőt az idei év terméseiből - avagy szerintem mely filmeknek járna ki leginkább a szobrocska...

Batman - A sötét lovag
A nagy hype, ami a mai napig körülveszi a filmtörténet második legsikeresebb filmjét (persze csak a Titanic után), már-már érthetetlen, de mégis így van. Jómagam még nem láttam a filmet, és nem is terveztem be, de ha kap jelöléseket (ami szinte alap), akkor valahogy besűrítem a nézendő filmek listájára. Így csakis a rengeteg pozitív véleményre hagyatkozva gondolom, hogy nem kerüli el a denevérember a Golden Globe-ot...
A sötét lovag egyébként a kritikák alapján nem csak egy remek szórakozás és páratlan vizuális élmény, de rengeteg mögöttes tartalmat feszeget, mégpedig a belső én jó és rossz közötti vívódására összpontosul a film. Legjobb férfi mellékszereplő kategóriában a februárban elhunyt Heath Ledger-t szinte biztosan ott lehet tudni - filmbéli alakításáról ódákat zengenek, és ezek a pozitív vélemények nem (csak) a halálából fakadtak. Állítólag zseniális, amit művelt Joker-ként - legyen így! Christian Bale (mint Batman), és a tehetségéről már számtalanszor tanúbizonyságot adó Christopher Nolan (mint a rendező) neve is remélhetőleg felmerül majd.

Mamma Mia! (szerintem: 70%)
Giccs és pompa ide vagy oda, Meryl Streep őrületes, kirobbanó erejének bizony kijárna egy szobrocska. Anorexiás csitriket megszégyenítően, 59 éves kora ellenére kaszkadőrök nélkül mutatványozik a vásznon: hiába, maximalizmus mindenekfelett! Én őt egy Golden Globe-díjra egyből megjósolom (ha már 2006-ban is megkapta Az ördög pradát visel című gyengécske filmért). Emellett a filmzenei score sem utolsó, bár ilyen tekintetben díjazni a filmet - hát nem is tudom, az inkább az ABBA, semmint a Mamma Mia! érdeme volna... (bár az egész idei Mamma Mia!-láz egyértelműen az ABBA érdeme). Az idei musical felhozatal viszont e filmen kívül elenyésző, szóval akár egy legjobb musical jelölés is lehetséges.

Wall-E (szerintem: 90%)
Folyamatosan készülök írni egy bejegyzést a blogban 2008 legelsöprőbb animációs filmjéről - szerintem a Wall-e abszolút viszi a pálmát az idei felhozatalban. Madagaszkár, Horton, Kung-fu Panda (ja és persze a Kis Vuk hehehe) egytől egyig eltörpül a kis robot mellett. Legjobb animációs film kategóriában szerintem nem vitás, ki fog győzni. Tavaly is egy Pixar-mese nyerte el a kis szobrot, nevezetesen a L'ecsó. Patkány után robot - díj után díj.

Vasember (szerintem: 40%)
Finoman szólva nem szeretem, bár tagadhatatlan, hogy remek a képi világa - amit Golden Globe-ék háza táján nem pontoznak. Hogy Robert Downey Junior kap-e jelölést, azt nem tudom, de ha igen, akkor sem hinném, hogy a Vasemberért, hanem talán inkább a Trópusi viharért. Gwyneth Paltrow elbújhat, Terrence Howard szerepe pedig elenyésző volt a filmben. A rendezés pedig nem kiemelkedő. Oscar-on viszont abszolút befutónak érzem vizuális effektek terén.

Égető bizonyíték
Bár a filmet nem láttam, de a tavalyi Coen-aratást illetően nem kizárt, hogy idén is távoznak egy-két jelöléssel (díjjal...). Bár a Burn After Reading messze nem kapott olyan jó kritikákat, mint a tavalyi Nem vénnek való vidék.

Trópusi vihar
2008 egyik legélvezetesebb vígjátékának titulált komédiája bizonyára nem távozik jelöletlenül a kihirdetésről. Robert Downey, Ben Stiller, és főleg Jack Black azért nem kis nevek, a film is jó véleményeket kapott mindenütt. Bár én még ezt sem láttam, ezért ez már tényleg csak sacc.

Erőszakik (szerintem: 100%)
A végére hagytam 2008 számomra legkedvesebb filmjét, amire tényleg sallangok nélkül aggatható a jelző: zseniális! Erről is készülök egy részletesebb bejegyzéssel, de ahhoz előbb újra meg kéne néznem, szóval még odébb van. Ahogy nézem itt a Golden Globe-díj kategóriáit, szinte mindben esélyesnek látszik az In Bruges.
Legjobb dráma, legjobb dráma színész (Colin Farrell), legjobb férfi epizódszereplő (Brendan Gleeson vagy Ralph Fiennes), legjobb rendező (Martin McDonagh), legjobb forgatókönyv (ua.), legjobb eredeti filmzene (Carter Burwell). Az Erőszakik számomra egyértelműen minden kategória győztese már most! Lenyűgöző alakítások, igényes első rendezés, fülbemászó zene - egy gond van: a film kategóriai behatárolása. Hogy ez legjobb drámaként, vagy legjobb vígjátékként arat majd, azt nem tudom, de egyben szinte egészen biztos vagyok: az Erőszakik nagy nyertese lesz a téli díjkiosztóknak.

Találgatni tehát lehet, és kell is, hogy ez a pár sor mennyire lesz mellényúlás, azt nem tudom. De a Wall-E, A sötét lovag, a Mamma Mia! és természetesen az Erőszakik neve szinte biztosan felcsendül majd. Legalábbis remélem!

[És még persze ott van a sok film a téli felhozatalból, például az Ausztrália, az Elcserélt életek, a Kétely, a Benjamin Button különös élete, a Frost/Nixon, A szabadság útjai, A birkózó, de úgy gondolom, ezeket (és ezen filmek színészeit) említeni teljesen felesleges, hiszen idehaza még igazából híre-hamva sincs ezeknek a produkcióknak. Közülük is hazai keretek között leghamarabb december 25-én debütál az Ausztrália, ami ha jól számolom, távolabb van, mint 11-e.]

Mindenesetre holnap minden kiderül! A holnapi beharangozás után pedig természetesen beszámolok arról, hogy a 90 újságíró, köztük pedig az egyetlen magyar tag, Návai Anikó miként vélekednek az idei filmes felhozatalról, és mely filmeket találtak esélyesnek a díjra.

*Csernák Ákos

2 comments:

Anonymous said...

heath ledger a legjobb férfiszínész kategóriájában BIZTOS nem nyer, mivel a stúdió (WB) nem főszereplőként jelöli őt meg (hanem supporting actor-nak, azaz mellkészereplőnek), tehát azt a díjat nem is viheti el..
de a GG-on is így van. tehát legfeljebb legjobb mellékszereplő lesz..

csak ennyit akartam.

Atonemovie said...

Teljesen igazad van!
Köszönöm a kiigazítást, máris javítom. Legközelebb pedig jobban figyelek. :)

Post a Comment